lördag 9 november 2013

Dag 2 i verkstaden

Idag så var vi återigen i verkstaden och kunde nu se hur vår hoplimmade hals ser ut och än så länge så verkar det flyta på bra. Jag fick i uppgift att hyvla ner faneren och sedan så överlät jag maskinhyvlingen åt min far på grund av min stora rädsla för maskiner som man kan mista ett finger åt. Inga fingrar tappades idag dock så det är ju ett stort plus bara där! När halsen var färdig hyvlad (både rikt- och plan-) så började vi arbeta med greppbrädan som nu är av Jakarandaträ, och inte valnöt som det var tänkt från början. Detta gjorde dock inget då detta träslag var otroligt fint, började glänsa när man hyvlade det och luktade som kanel. Vi avslutade dagen nöjda med att limma ihop greppbrädan och halsen. Här nedanför kommer bilder från dagens arbete.
När jag hyvlade ner faneren så uppstod det små bacon-spån.
Greppbrädan (to be) innan vi började hyvla ner den.
Greppbrädan när den var färdighyvlad.
Om ni någonsin undrat över hur jakarandaspån ser ut så kan jag upplysa er om att de ser ut som choklad.
Greppbrädan då den var färdig att limmas
Det ska limmas och smetas innan det kan klämmas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar